26 jan. 2014

Föreläsningar och fester!

Jag har varit på de första föreläsningarna på 4 av 6 kurser. Den allra första var egentligen bara info om tider, labbar, tenta, litterturlista mm. De andra kurserna mjukstartade med lite föreläsning också, och till min lättnad pratade föreläsarna tydligt och relativ långsamt så jag förstod rätt mycket! Men jag inser att det nog kommer att bli en utmaning att kunna ta till mig all information, inte bara förstå de flesta ord de säger. :P Den enda av mina kurser som går på fredagar (som annars är lediga för fältkurser) verkar sämre än jag önskat. Den är med ettorna så den har jag tänkt är en enkel kurs som jag dessutom troligen redan läst delar av. Men ettorna var väldigt pratiga och busade med varandra under föreläsningen, vilket gjorde det extra svårt för mig att höra och förstå föreläsaren, jag hoppas att det var en engångsgrej.

I torsdags var jag på en fest, kul att träffa mer nytt folk, framförallt Erasmusar. Det var hemmafest i en väldigt stor central lägenhet (typ korridor) i två våningar, varav båda planen har en stor balkong/terrass. Det var ca 40 personer i lägenheten, men en arg granne blockerade trapphuset så att inte fler kunde komma in, det stod 10-20 studenter till nere på gatan... Några av tjejerna på festen bor i en central lägenhet med två lediga rum som jag var och tittade på i fredags. Den var väldigt ljus, stor och fin, den kostar lite mer än här jag bor nu, men det är ändå billigare än t.ex. rackarberget. Enda nackdelen är väl att de som bor där redan har pluggat sin termin och alltså ska åka hem när som helst, sen vet man ju inte om och när det flyttar in någon annan, och inte heller vem det i så fall blir...

Stort och trevligt mat- och vardagsrum.
Suddigt men ljust och luftigt sovrum i lägenheten
Fräscht badrum, finns även en toalett till.

På festen i torsdags fick jag också tips om att gå med i en till "Erasmus Oviedo"-grupp på facebook. Denna verkar lite mer organiserad än de andra, och nästan direkt fick jag inbjudningar till både en välkomstfest för nya erasmusstudenter som jag var på igår kväll, och en skidresa på fredag. På festen träffade jag såklart massa nytt och roligt Erasmusfolk! Flera av de ska med och åka skidor på fredag också, det ska bli jättekul! Skidorten verkar vara ganska liten men det är nära och billigt att åka dit, bara 45€ inkl bussresa, skidutrustning, liftkort och nån form av försäkring!

Skidorten en dryg timme härifrån

Jag känner mig väl mottagen här, förutom Erasmusgruppens aktiviteter och alla vänliga människor jag mött på stan, campus osv. har Ana tagit på sig rollen som min "beskyddare". Hon har presenterat mig för Erasmus- och geologistudenter, både på Campus och på de fester hon bjudit med mig på. Även två andra av Kike och Abrahams vänner skrev till mig igen igår. Den ena för att fråga om jag ville ta en fika, men det såg jag inte förrän några timmar senare eftersom jag hade andra planer så det får bli en annan dag. Den andra för att berätta att en av kurserna har ändrat schema. Han berättade även var man enklast och billigast kan skriva ut och kopiera nära campus.

Jag har också fått vet att det tydligen är en helgdag på måndag, så det blir en extra dag ledigt imorgon! Helgdagen är inte nationell utan det är för att fira ett helgon för universitetet om jag förstått det rätt, tydligen finns det också helgdagar för enskilda fakulteter, men bara någon eller några per år.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar