18 jan. 2014

Erasmusstudenter

Häromdagen träffade jag ett gäng Erasmusstudenter genom en av Kike och Abrahams vänner. Det var kul att träffa nytt folk och få ett smakprov på hur utelivet kan se ut! Några observationer och reflektioner:
  • Vi satt utomhus, och var inte ensamma om det. Det var mellan 10 och 12 grader, några hade bara tjocktröjor på sig(!!).
  • Många av Erasmusstudenterna rökte väldigt mycket, snudd på kedjerökning, och de flesta rullade även cigaretterna själva.
  • Vid bordet bredvid vårt röktes det nog cannabis (att döma av lukten), det är tydligen ganska vanligt förekommande här har jag hört.
  • I Oviedo hålls gator och torg rena, under de tre-fyra timmar vi satt ute åkte flera sopbilar förbi. På vägen hem passerade jag ett torg som spolades av och flera småbilar som sopade trottoarer och gator.
  • Jag hängde med bättre i spanska konversationer än jag trott, men jag måste fokusera och koncentrera mig väldigt mycket. Sen är det svårare att prata, men där kan en öl eller två underlätta lite.
  • Bland utbytesstudenterna verkar det vara spanska gäller, det verkar lovande för mina spanskakunskaper! Sen översätter de gärna, efter bästa förmåga, om det behövs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar