21 jan. 2014

Två veckor redan, men vad har jag gjort?

Min ursprungliga plan var att läsa en intensivkurs i spanska innan terminsstarten, men det blev inte som planerat. Dock har jag haft fem lektioner med en tjej som jag ska fortsätta träffa en gång i veckan för att framförallt förbättra grammatiken. Hon pratar bara spanska med mig och när det behövs förklarar hon på olika sätt tills jag förstår. Det känns som att jag iallafall har blivit lite bättre på att få sagt ungefär vad jag nu vill uttrycka, men det är fortfarande väldigt svårt att prata, framförallt verben och alla olika dåtids-former är kluriga. Idag var vi även på en liten utflykt då hon visade mig några gamla monument och berättade lite om Asturiens historia. Jättemysigt, även om vädret inte var det bästa.

Jag har träffat min utbyteskoordinator och fått tips inför kursvalet. Sedan har jag läst och försökt förstå kursbeskrivningar (på spanska) och jämfört med de kurser jag redan läst på UU för att sedan välja kurser. På internationella kansliet fick jag utbytesavtal, information om bl.a. ansökan om residenspapper hos polisen, massa terminsinfo. Jag fick veta vilka papper som ska skickas var, stämplar på massa papper plus en bunt kartor och annat turistmaterial. Det blev säkert en timme av pappersvändande men jag blev tillslut inskriven på universitetet.

Ett intressant faktum gällande internationella kansliet är att all information till utbytesstudenter är på spanska, även informationen om spanskakursen som universitetet erbjuder. Av de som jobbar på kontoret verkar bara en kunna engelska hjälpligt. Jag kunde ta till mig den information jag behöver, men det skulle underlätta om den tryckta informationen fanns även på engelska så att man kan dubbelkolla att man förstått allt rätt och inte missar något viktigt.

I övrigt har jag framförallt har jag promenerat runt på stan och blivit mer bekant med den. Jag har även träffat några Erasmusstudenter och förstås min granne. Försökt läsa på lite om staden och kort om landets historia, titta på spanska tv-serier, läst spanska (barn-)böcker mm. Under promenaderna har jag även hållit utkik efter glutenfria produkter. Nu har jag nyligen hittat två nya affärer, så nu kanske jag slutar att skriva i vartannat inlägg om att jag vill ha glutenfritt gott bröd, vi får se :P Affärerna har relativt stort sortiment (inkl. glutenfritt) och håller jämfört med många andra butiker ner priserna. Dock ligger de lite utanför staden, på olika håll, men det kan det vara värt ibland! =)

Glutenhyllan på Carrefour - den tar aldrig slut! =)
Det känns inte som att jag redan varit här i två veckor, men så är det. Jag var lite orolig att jag skulle bli ensam och uttråkad innan terminen och allt nytt kom igång på riktigt, men det har gått bra. Det är klart att det inte har hänt så mycket alla dagar och att jag inte träffat jättemycket nytt folk ännu, men det känns ändå som att tiden har flutit på. Jag har hunnit skaffa bostad, skriva in mig på universitetet, välja kurser och fixa många av alla papper. Dessutom har jag haft tid att landa i staden och börja vänja mig vid dygnstider och språket. Sammantaget var det nog ett bra beslut att åka tidigt tror jag! =)

Några bilder från dagens mysiga, om än något gråa, utflykt:

En bevarad del av en byggnad från 900-talet; här bodde kungen!
Cristo står på högsta toppen och vakar över staden.
Han står såklart högre än kungens hus och har bästa utsikten.

Staden sett uppifrån, nära Cristo.
Jag ser fram emot att promenera hit upp en solig dag, ett bra mål för en dagsutflykt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar