19 jan. 2014

Mat- och sovklocka!?

Jag har inte riktigt kommit in i någon vettig dygnsrytm här ännu. Oftast tycker jag att det är lagom att gå ner på stan en stund in på dagen och det är inte alls ovanligt att jag prickar in siestan. (Spanjackerna bara sover och sover när jag vill shoppa :P) Men jag kommer nog in i vardagslunket när plugget börjar på riktigt, alltså från torsdag.

Generellt skulle jag säga att Spanien ligger en till tre timmar efter Sverige. Universitetet börjar t.ex. tidigast 9 och slutar senast 21, lunch äts ofta runt 14, middag vid 21. Dygnet är indelat i tre delar som mer eller mindre avgränsas av måltiderna. Morgonen, ma ñana, pågår fram till lunchen (ca 14 alt 15). Därefter kommer eftermiddagen, tarde, fram till middag (ca 15-21) vilket egentligen är mer som kvällen i Sverige. Slutligen kommer natten, noche, från ca 21-22. När man pratar om natten menar man i princip bara då man sover eller går ut och tar nåt att dricka, om man t.ex. pratar om en kvällskurs är det tarde man bör prata om, annars blir kan man skapa förvirring... 

Observera att även solen är nån timma sen här, om man väljer att se det så, solens upp- och nedgång är idag 2014-01-19:     
  • i Sthlm: 8.24-15.33 (7h 9min)
  • i Oviedo: 8.50-18.17 (9h 27min)
I Spanien är det alltså sol längre, men också senare än i Sverige. Man skulle lätt kunna försvenska (=förbättra?!) de spanska tiderna genom att helt enkelt ställa tillbaka klockan, t.ex. två timmar, utan att ändra vanorna. Då skulle universitets-studierna pågå ca 7-19 med lunch runt 12 och middag vid 19, troligen skulle man då sakna ett uttryck för kväll. Anledningen till att Spanien ligger efter är väl iallafall devis att klockan här är lika mycket som i Sverige, trots att Spanien ligger längre västerut. Den felaktiga tidszonen ska i sin tur grunda sig i att Franco gillade Hitler väldigt bra och därför anpassade tiden efter tyskland. Inte heller på senare tid verkar man ha brytt som om att anpassa sig till resten av världens tankar om tidszoner. En till två timmars tidsomställning och införande av "el kvello" vore alltså helt i sin ordning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar