15 jan. 2014

Matvanor - och glutenfritt

Min uppfattning är att folk här inte lagar så mycket mat, det grundar jag främst på att det i affärerna finns mycket färdigmat/halvfabrikat. Kött, fisk och grönsaker finns även färskt men mycket mer utrymme i affärerna tillägnas fryst och kyld som bara behöver värmas. Även ost och kallskuret-diskarna får stor plats, och lokala och utländska korvar, pizzor och annan färdigmat, bröd, konserver och sötsaker. En bakhylla däremot har jag inte hittat. Socker brukar finnas nära kryddor eller kaffe/kakor, och mjöl kan man hitta undangömt i något hörn, men det finns inte alls många sorter och mer eller mindre mara maizena som är glutenfritt. På en stor supermercado finns det mindre bakgrejer än på en glutenhylla hemma. Bakning verkan alltså INGEN hålla på med. Dock finns det mycket sötsaker, både kex, bullar och godis, och även många bagerier och cafeterías (typ blandning mellan café och pub).

Glutenhyllan på El Corte Ingles.
När det gäller glutenfritt finns det faktiskt rätt mycket, även på mindre affärer, dock har jag inte hittat något mjöl. De flesta affärer jag har varit på har dock varorna utspridda, bröd bland annat bröd, kakor bland vanliga kakor osv. Jag gillar bättre när allt står samlat, då är chansen mindre att man missar något. Glutenhylla har jag bara hittat en affär som har. När det gäller bröd brukar de flesta butiker ha limpa, baguetter och småbröd. Jag blev glatt överraskad över att hitta färskt bröd, det mesta är annars vakuumförpackat, frysdiskarna har inte gett någon utdelning på bröd. Den färska limpan jag köpte har hållit sig färskt och mjukt från torsdags tills den tog slut idag. Dock har jag bara hittat vitt bröd som därmed är lite tråkiga i smak och konsistens, jag saknar dock grövre bröd.
Färska och vakuumförpackade limpor.
Vakuumförpackad kaka och limpa.



Någon form av rostat bröd(?).

Vakuumförpackade baguetter och småbröd.
Jag har inte heller hittat någon mjölmix, och utbudet av t.ex. bovete, ren havre mm verkar inte vara stort, så det blir nog inte till att baka än på ett tag. Häromdagen gick jag in på en hälsokostbutik som hade mycket specialkost, de hade även lite fryst bröd, men endast vitt. Kanske att de hade lite andra sorter av flingor, pasta och kakor, men inget som lockade mig. Igår kväll/natt såg jag en annan specialkost-affär som hade lite glutenfria produkter i skyltfönstret, så den får jag kolla in någon dag. I mataffärerna brukar det också finnas kex, kakor och pasta.
Kex och cookies.
 
Mjuka kakor.








Pasta.
En glutenfrittsymbol (finns några till).

En annan stor skillnad är att mer eller mindre allt som är glutenfritt är märkt här. Och då menar jag inte som i t.ex. Sverige där allt som inte brukar vara glutenfritt är märkt. Nej här är mer eller mindre allt märkt med små "sin gluten"-symboler, t.ex. mjölk, choklad, passerade tomater, ost, yoghurt.. Inte alltid och på alla märken men på väldigt mycket. Det förvånade mig, men det är förstås praktiskt om man inte har så bra koll och handlar åt någon annan, då kan man vara på den säkra sidan.

Abraham har berättat finns ett lokalt bröd som heter Boroña och är gjort på majs, därför har jag gått in på alla bagerier jag sett och frågat om de har något glutenfritt. En baguetten på ett ställe och en maräng på ett annat är dock allt jag hittat. Baguetten var god och lite brödigare i konsistensen än de andra bröden jag provat! Dessvärre har jag ingen aning om var bageriet ligger, jag hittade det en av de första dagarna i Oviedo, då jag gick runt på måfå och ständigt var vilse.

På min närmsta mataffär, en stor Mercadona, har jag även hittat frysta glutenfria pizzor. Jag provade den med ost och skinka som var helt okej. Snabbt och smidigt att värma i ugnen och inte speciellt dyrt, drygt 3€. Den enda nackdelen men det gäller mer eller mindre all mat här, är att den kallnar innan man hinner äta upp den eftersom det är så kallt inne. När maten hamnar på tallriken är den i princip redan ljummen.... Nästa inlägg kommer troligen att beröra temperaturer lite mer och även dyngsrytmen.
Två sorters glutenfri pizza, samt bottnar.

1 kommentar:

  1. Att lägga in bilder löpande i texten gick inte så smidigt. I min webbläsare ser det nu OK ut, säg till om bilderna hoppar in mitt i stycken eller så, så att det blir svårläst. I så fall får jag lägga bilderna sist som tidigare.

    SvaraRadera