11 jan. 2014

Första dagarna i Oviedo

Jag kom hit för några dagar sedan för att ha tid att hitta bostad, lära känna staden och hinna repetera spanskan lite innan terminen börjar den 23e januari. Det jag framförallt har ägnat mig åt de första dagarna är att promenera runt i staden för att lära känna den bättre.

Jag har fått hjälp och tips av två erasmusstudenter som gör utbyte åt andra hållet, men nu är de tillbaka i Uppsala igen. Dock har de inte övergivit mig, utan gett mig flera kontaktpersoner som har erbjudit sig att hjälpa mig om det är något jag behöver. Det känns bra att ha några att fråga, och att flera av deras kompisar har frågat på Facebook hur det går och om jag behöver hjälp med något.

Jag har även fått kontakt med en spanska/engelsklärare som jag hoppas kunna ta lite lektioner av, dock bor och jobbar hon en halvtimme härifrån, men vi jobbar på att komma fram till något! Först hade jag en förhoppning om att kunna läsa en intensivkurs på en språkskola vilket man kan få utökat Erasmusstipendium för, men jag har inte hittat någon sådan i Oviedo utom privatlärare vilket blir väldigt dyrt trots stipendiet. Det verkar finnas i flera andra städer men inte speciellt nära, och jag vill gärna vara här i Oviedo tills det att studierna börjar.

Öva spanska får jag ju dessutom göra i vardagen. Mer eller ingen över ca 30 kan mer än enstaka ord på engelska och även yngre är väldigt obekväma med engelskan. Men om de bara förstår att jag inte kan så mycket spanska pratar de flesta långsamt och gestikulerar mycket vilket gör att jag förstår mycket, men inte allt, de säger. Generellt är det alltså lättare att prata och förstå spanska än engelska.

Lyckade samtal börjar ofta såhär:
-"Hablas inglés?"
-"Just little."
-"Puedo probar en español!"
När jag visat att jag inte kan så bra spanska pratar de flesta långsamt och tydligt. En hit helt enkelt!

Lägenheten jag bor i delar jag med en Taiwanes som varit här sedan september. Även han pratar mest spanska med mig, men han översätter till engelska om jag inte förstår. Han verkar ha en bild av att alla nordeuropéer är två- eller trespråkiga, eftersom vi generellt pratar rel. bra engelska. Detta har han återkommit till flera gånger, han verkar väldigt fascinerad. Han ser oss som "native english speakers", vilket känns hedrande även om jag inte anser mig ha mer än ett första språk. Jag tolkade det som att denna slutsats kommer sig av att han sett en engelsk intervju med en norsk politiker, och i ett senare klipp i samma program pratade samma man norska!


Katedralen

Fontäner i rondellerna är vanligt förekommande.

En fin gammal kyrka dök upp mitt i shoppingområdet,
gamla byggnader och kyrkor finns det gott om!

En av gatorna i gamla stan.

Statyer är också vanligt, de kan man se lite var som helst.

Här kommer jag att plugga!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar