12 jan. 2014

Boende

De första nätterna i Oviedo bodde jag på ett hostel precis vid stationen, men nu har jag som sagt flyttat in i ett rum i en delad lägenhet. Här finns det inte studentboenden på samma sätt som i Uppsala utan studenter bor utspridda i och runt staden. Dessutom är inte trycket på bostäder lika stort här. Situationen är snarare den omvända, ägarna vill verkligen hyra ut och har svårt att hitta någon som söker bostad.
 
Redan första dagen var jag och tittade på en lägenhet som ägs av en bekant till Abraham. (Abraham och Kike är de studenter från Oviedo som gör motsatt utbyte, i Uppsala, och som har hjälpt mig här de första dagarna.) Lägenheten har 3 sovrum utöver de gemensamma ytorna, i det större rummet bor en kille från Taiwan. Jag bestämde mig för några dagar sedan för att flytta in i ett av de lediga rummen, det är ca 6m^2 och vetter mot vad de kallar något i stil med innergård (fint ord förvisso men jag tycker snarare att det liknar ett större hiss-schakt). Köket, vardagsrummet och Taiwanesens rum vetter mot gatan. Lägenheten känns väldigt gammalmodig och mörk, till stor del på grund av alla klumpiga möbler i mörkt trä. (Jag skulle tro att någon äldre släkting bott här och efter att denne gått bort var det väl enklare och/eller lönsammare att hyra ut än att sälja.) Här finns egentligen allt man kan behöva i en lägenhet och det verkar vara ett lugnt kvarter. Dock håller jag ögonen öppna för andra lägenheter eftersom jag gärna skulle bo mer centralt och i en modernare och ljusare lägenhet.

Universitetet tillhandahåller listor med lägenheter och rum som hyrs ut, varav de allra flesta (15 av totalt 16 sidor med annonser) hyrs ut av privatpersoner. Där finns lite information om vad som ingår i hyran, huruvida den som hyr ut bor i lägenheten och eventuella kostnader som tillkommer (ofta betalas el, vatten och uppvärmning separat) samt kontaktuppgifter. Vissa lägenheter hyrs ut hela medan andra hyrs ut rum för rum. Detta var en djungel och även om jag ägnade några timmar åt att gå igenom listan och kryssa bort lägenheter som var för dyra, låg för långt bort, saknade internet mm. kändes det som ett hopplöst projekt, så det har jag lagt åt sidan.

Kike tipsade mig om en facebook-grupp för utbytesstudenter i Oviedo där jag skrivit att jag söker bostad. Via den har jag fått flera erbjudanden om bostäder, bland annat några som ligger vid ett annat campus och/eller en bit utanför centrum (iaf enligt mig). Jag fick även erbjudande om en jättefin lägenhet som Kike följde med och tittade på ( http://www.idealista.com/inmueble/26610244/ ). Problemen med den är att den stått tom ett tag och de inte hittat någon annan som vill flytta in ännu, och omkostnaderna blir väldigt höga om man bor där själv, dessutom är det ju trevligt med grannar! Det finns inte heller internet i den lägenheten, vilket i och för sig inte borde vara svårt eller dyrt att ordna, men det innebär extra krångel. 

I förrgår fick jag även ett erbjudande om ett annat ledigt rum i en central lägenhet där det redan bor 4 utbytesstudenter. Eftersom jag fått veta att det händer att Erasmus-studenter blir blåsta på ett eller annat sätt på bostadsmarknaden frågade jag igår en av Abraham och Kikes vänner om hon kan tänka sig att följa med och titta på den, vilket hon kan. Hon sa även att några av hennes kompisar har ett rum ledigt om 1-2 veckor på samma gata. Dessutom frågade hon om jag vill följa med och "tomar algo en un cafetín", vilket jag självklart vill! (Jag vet inte riktigt vad cafetín är det verkar handla om att ta en öl/cider, eller möjligen fika. De cafeteríor jag sett verkar vara pubbar även om det ibland finns lite mackor/fikabröd.)

Mitt rum fotat från dörren.
Utsikten från mitt fönster. Det verkar vara vanligt att ha denna typ
av träribbor utanpå fönstret istället för persienner/rullgardin.
Det knarrar och rasslar rätt duktigt när de dras upp eller ner.
Köket fotat från dörren.
Köket fotat från fönstret
Vardagsrummet fotat från ytterdörren. (De jobbar inte med hall, men
det fanns faktiskt en liten hall i lägenheten jag tittade på häromdagen.)
Badrummet.
En karta över Oviedo där jag lagt till lite meningsfull information.
("Lägenhetserbjudande jag fick just nu" är två olika lägenheter
som jag förhoppningsvis får kolla på nu i dagarna.)


 Utsikt från parken väster om där jag bor. 
Tagen mot nord/nordväst, 5-halv 6 igår kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar