3 feb. 2014

Hej solsken och nytt rum!

Idag har det varit sol och jag har flyttat till en ny lägenhet! I torsdags fick jag äntligen tag på ägarinnan till lägenheten som jag nämnde i förra inlägget. Jag var och tittade på det i fredags, var där igen igår och fick nycklarna och skrev på kontraktet, idag flyttade jag in! Fransyskorna som bor här har jag hunnit prata med lite och de verkar vara jätteroliga, jag tror att jag kommer att trivas bra med de. Vilken dag som helst kommer också två irländskor att flytta in, hoppas att de är lika trevliga och pratglada!

Mitt rum, fler bilder kommer när jag kommit i ordning mer
Mitt rum är i den röda sektionen, 2 trp. alltså ovanför lampan



Alla föreläsare vet att jag inte har läst geologi och att jag är Erasmusstudent och alltså inte kan spanska flytande. Generellt pratar de ganska långsamt och tydligt vilket väl är bra för alla i pedagogisk synpunkt men verkligen gör mycket för mig och underlättar förståelsen. Några läser mer eller mindre innantill från väldigt textrika slide vilket är både bra och dåligt. Å ena sidan kan vi ju lika gärna läsa det hemma, men han pratar ju även lite runt och förklarar ibland även med andra ord. Men för mig är det ju också lättare att förstå om jag både läser och lyssnar samtidigt.

Under vissa föreläsningar förstår jag mer eller mindre allt och på andra inte alls speciellt mycket. Min bild av vilka av kurserna som skulle vara roligast, lättast, intressantast osv. har varit helt fel trots att jag försökt sätta mig in i vad som ska tas upp och eventuella förkunskapsluckor. Den kurs som jag räknade med att välja bort pga att den skulle vara för svår är den roligaste! Jag ska inte säga att den är lättast men professorn är helt klart den bästa vilket gör mycket. Första föreläsningen förstod jag det mesta, till stor del tack vare bilder och filmsnuttar som komplement till alla ord. Andra föreläsningen förstod jag inte så mycket alls, jag saknar många termer och detta är en påbyggnad av något de läst förra terminen. När jag sa att jag inte hängde med bad hon mig att komma till henne kontor på eftermiddagen och då hade hon letat fram två engelska kursböcker som jag fick låna. En med ett bakgrunds kapitel som jag kan ha nytta för att fylla de geologiluckor jag kommer behöva och en som täcker in mer eller mindre hela kursen. Den ska innefatta kursinnehållet och vara relativt lättbegriplig.

Mitt schema som det ser ut nu!



Utöver föreläsningarna har jag varit på välkomstmiddag i fredags, jag träffade framförallt några tjejer från England och USA. Det var typ sju rätter, de flesta ganska små. Det visade sig dock att det var gluten i det mesta, så jag fick en rätt stor sallad med tonfisk istället. Efter en stund fick jag nån form av minibläckfiskar också, jag har lite svårt att äta mat som ser ut som djur, men de var faktiskt väldigt goda! Jag smakade lite av den andra maten också när den var glutenfri. Efter ett tag frågade servitrisen om jag inte ville ge upp salladen för att få den riktiga maten. Nog för att jag hört från flera håll att de tycker mycket om att äta mycket och ofta här men jag blev rätt förvånad då jag redan ätit massor. Jag fick någon form av tunna köttbitar med nån form av pommesliknande potatisbitar.

Till maten fick vi sangria gjord på den asturiska cidern "sidra", som inte har så mycket gemensamt med cider, det är snarare ett äppelvin. cidersangrian var helt ok men jag ser fram emot att testa sidra, utan socker och läsk, någon dag framöver. =)


Bonus: En intressant väderjämförelse - sthlm Vs oviedo, över året. Soltimmar och -dagar samt millimeter och dagar med regn/nb:
http://www.mittresvader.se/l/spanien/klimat-oviedo-temperaturer-vattentemperatur.php

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar