22 feb. 2014

Alla årstider (nästan,) på en vecka. +Jag vill ha havregröt!

Igår åkte jag skidor med ESN i en skidanläggning ca 1 timme från Oviedo. Vi hade mellan 1 och 7 minusgrader och på förmiddagen strålande sol och klarblå himmel, på eftermiddagen lite mer moln. Det var en relativt liten anläggning och några av liftarna var stängda men det var tre liftar öppna med några olika nedfarter att välja mellan. Genrellt var pisterna ganska korta pister men snötillgången var bra. Snön var relativt hård men vissa backar, eller delar av backar, var lite mjukare. Dock tänkte jag inte på att solen faktiskt är relativt stark här, så jag lyckades få lite oplanerad solbränna, och är lätt röd i ansiktet...
 
Jag knäppte några bilder från liften och verkar här
ha fångat flera misstänkta erasmusstudenter som
ligger utspridda i den flackaste barnbacken
Jag på toppen, precis innan lunchpausen




















Vi var ca 30 erasmusstudenter som åkte, jag kände igen några stycken men ingen av de jag känner var med. Flera av de som var med på resan hade aldrig sett snö tidigare och det var många som aldrig åkt skidor eller snowboard förut. På eftermiddagen åkte jag en halvtimma i en nästan helt plan backe med en mexikanska upplevde snö och skidåkning för allra första gången, resten av dagen åkte jag tillsammans med två italienska medicinstudenter. När vi fått info, utrustning, liftkort och åkt till toppen hängde jag på det första gänget som var ivriga att komma igång, och det visade sig vara ett bra drag. Italienarna åkte lite bättre än mig och var trevliga att prata med i liftarna, några engelska tjejer, en tyska och en amerikan åkte också med oss ibland. Det blev en väldigt bra dag utan köer och med massor av härlig skidåkning!

En bild på en av nedfarterna, från anläggningens hemsida.

Idag har jag promenerat runt en stund på stan, suttit i parken och läst en god(?!) bok (Ingenjörsgeologi, om tester av jord- och bergarter) gått lite i affärer och mest bara tagit det lugnt.
Något röd i ansiktet kanske

En varm och fin dag i parken











Det känns som att jag på väldig kort tid upplevt både alla olika temperaturer och karakteristiska drag på hela årets första halvår hemma. Det som saknas är väl att kunna bada i havet och pollen. Under den gångna veckan jag fått smaka på vinter, vårvinter, vår och sommar, lite fusk med vintern eftersom snön finns en timme bort.. I Oviedo har vi under veckan njutit av 24 grader i solen, ljumma dagar och kalla regniga dagar. Vädret här ändras så snabbt, bara över dagen kan vädret växla från mössa och vantar till snudd på bikini :P Jag har också hört ryktas att Oviedo är känt för sina extrema pollen halter och att det finns risk att det drar igång snart, det ser jag INTE fram emot, jag hoppas att det inte stämmer!

-----

Häromdagen när vi hade en övning med tidvatten kom jag att tänka på seglingen under gymnasiet. Tankarna vandrade vidare till att jag varit här ungefär lika länge som långseglingen varade, och efter att ha räknat dagarna kom jag fram till att detta sedan i torsdags är min längsta sammanhängande utlandsvistelse hittills, och längre blir den för varje dag! 

Jag har kommit fram till att det jag saknar mest i matväg är väldigt vardagliga grejer. Havregrynsgröt trodde jag nog aldrig att jag skulle sakna, men det gör jag och havregryn toppar nog listan, i övrigt saknar jag just nu rökt skinka och riktig gurka. För att lindra havrebristen ska jag försöka få tag på bovete, det ska finnas i hälsokostbutikerna men jag har inte lyckats hitta det ännu. Imorgon är ju allt stängt eftersom det är söndag, men nästa vecka blir det jakt på alforfón. Idag köpte jag också lite kokt "lyxskinka" över disk och en konstig gurka som verkar vanlig här så nån form av skink-gurkmacka blir det imorgon, troligen inte så bra som man kan hoppas på. Det känns som att framförallt frukostarna här är väldigt enformiga och tråkiga. Jag har hittat en yoghurt som jag gillar och en typ av bröd som är gott och dessutom inte helt vitt, så det äter jag till frukost mer eller mindre varje dag, med kaffe/te och ibland någon frukt. Det går inte att göra gröt eller müsli och varken spanjackerna eller fransmännen har inspirerande vanor att dela med sig av. Där är det sockershock som gäller på, eller att skippa frukosten för att småäta hela förmiddagen... :P

Det tar fortfarande alltid väldigt lång tid för mig att handla, mer är märkt som glutenfritt men de har vete i t.ex. motsvarande o'boy så jag får se upp, sen är det mycket saker som jag inte vet var jag ska leta efter. Affärerna är uppdelade på annat sätt än hemma, lax är dyrt och svårt att hitta. Grönsaker och frukt varierar mellan jättemycket dyrare och jättemycket billigare än i Sverige och jag har inte lärt mig vad jag ska köpa var ännu. Mycket grönsaker och fiskprodukter säljs på konserv-/glasburk. Jag köper hellre färsk mat än konserverad, och hellre tetrapack än metall eller glasförpackning... Idag passerade jag en "närodlat"-del på konservhyllan. Tappar man inte en del av poängen genom att konservera närproducerad mat?!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar