14 feb. 2014

Svenskt! + Inluppar med snälla kursare

När jag satt i cafeterian idag och pratade ihop mig med två kursare inför en presentation/debatt på måndag kom en kille fram till mig och sa att han kände igen mig från Geo, i UPPSALA!!!!! Han var tydligen där på utbyte för några år sedan och kände igen mig därifrån, sjukt otippat men jätteroligt. Jag hann inte prata så länge med honom eftersom vi höll på med en uppgift men han verkade väldigt trevlig. Dessutom kunde han en del svenska (mycket mer än hej, tack och fika), det var underbart att höra lite svenska!! Jag ska träffa honom i nästa vecka och vi ska köra tandem, alltså öva språk tillsammans, han hjälper mig med spanskan och jag hjälper honom med svenskan. HUR BRA SOM HELST!!! :D

I onsdags var jag på IKEA med två tjejer från Danmark respektive Finland. Vi glömde att vi var i Spanien en stund och hade lika gärna kunnat vara på ett IKEA hemma. Sen fick vi förstås med oss lite bra saker som man kan behöva, t.ex. filt, paraply, tofflor, glögg... Generellt var priserna lite högre än hemma, några extrema exempel är de färgade plastbackarna som jag har flera av i Uppsala som hemma höjts från 9 till 12 kronor men som här kostar 3€ samt tesilen som väl kostar några kronor hemma men kostar 2€ här. Det fanns säkert saker som var billigare än hemma också men jag la inte märke till något uppseendeväckande.

Jag, Tuija och Astrid
Mer eller mindre det enda utan gluten i restaurangen

Mina kap, dessvärre verkar jag innan kassan ha ställt ifrån mig en blomma jag tänkte köpa
På väg hem från universitetet idag gick jag in i en affär som jag sett tidigare som har mycket färglada saker, det mesta där var väl ganska onödigt men kul och fina saker. Till min förvåning verkade det vara en dansk affär, möjligen norsk, så skyltar och artikelnamn stod på skandinaviska. Tiger heter den och jag har sett och hört att den finns i Uppsala men inte varit in i den där ännu. Här lyckades jag hitta lite småsaker som jag behövde.

Med tanke på glädjen jag känner över allt som har med Sverige att göra kan jag konstatera att jag nog saknar Sverige och allt svenskt en del. Därmed inte sagt att jag vantrivs eller vill hem nu, jag trivs väldigt bra här. Men saknar framförallt alla ER, som jag känner där hemma!! Och ibland är det väldigt frustrerande att inte förstå och kunna göra sig förstådd, all kommunikation går väldigt långsamt.


Den här veckan har vi fått uppgifter som ska in nästa vecka. Egentligen är det inte så svåra uppgifter (tror jag) och syftet är nog att vi ska få en knuff för att komma igång med att plugga hemma också. Men till övningarna är instruktionerna koncisa, så jag förstår oftast inte vad man ska göra, och om jag lyckas förstå det saknar jag både geologibakgrunden och beskrivande vokabulär. Därför är jag under övningarna långt ifrån självgående, men som tur är har jag snälla och hjälpsamma kursare som förklarar både övningen och delar av den bakgrundskunskap jag behöver. Jag satt några timmar med Irene i morse, så en uppgift är mer eller mindre klar, jag har inte renskrivit allt och behöver förstora upp graferna på millimeterpapper men det är inga problem att fixa på egen hand ikväll eller imorgon.

Nu ska alla barn rita teckningar, följ legenden och rita fint!!
Utöver "rita efter siffror" övningen som jag skrev om i föra inlägget har vi nu fått en färglägg-övning som tycktes mig förolämpande simpel. Efter en stund inser att detta bara var punkt ett av 7 varav de 5 första är lätta och ska gå snabbt. Efter passet på 2 timmar var jag inte ens är klara med de 2 första stegen. På en av tentorna i denna kurs ska vi från att se en sådan här bild kunna hitta den ideala sekvensen i den och avgöra vilken sort det är, beskriva hur den är uppbyggd och massa annat, mer eller mindre som denna övning men helt utan hjälpmedel och på en timme... :S På söndag ska jag göra klart denna övning med en kursare och när jag gjort det kommer jag ju att ha en bra beskrivning av hur denna typ är uppbyggd och skapad mm, så nu förstår jag också att detta är också en väldigt bra och användbar övning. Ytterligare ett plus till Marta som hittills är min solklara favoritlärare.

Idag har vi haft 23 grader igen, väldigt nice! Det var varmare att sitta ute i solen än inne på universitetet, tyvärr gick det inte att plugga ute för det blåste väldigt hårt (men bara varma vindar), en av stolarna vid bordet bredvid blåste bort, den var iofs rätt lätt men ändå av metall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar