13 maj 2014

Påsklov

Under påsken har jag haft besök och tillsammans har vi gjort flera utflykter. Dels till byar/städer i närheten, här i Asturias, och dels några dagar i Barcelona. Nu, tillbaka i Oviedo med massor av plugg framför mig känner jag att jag har massor av energi och verkligen är utvilad och väldigt nöjd med ledigheten och allt vad semestern inneburit! Tack!! =D

Torsdag 10/4 - Sent på kvällen åkte jag till flygplatsen och mötte mamma som kom till mig i Oviedo!

Fredag 11/4 - Jag var på fältkurs på dagen så mamma fick chilla. På eftermiddagen promenerade vi runt lite i staden och sen åt vi på restaurang på kvällen. Varsin väldigt stor lövbiff med lite sallad till.

Lördag 12/4 - under förmiddagen kollade vi upp busstider och planerade lite smått inför kommande dagars utflykter. På eftermiddagen tog vi en bussen en bit på väg, och promenad sedan de sista kilometrarna upp till Cristo (en jesus-staty på ett berg precis utanför Oviedo som heter Naranco). På vägen kollade vi in de pre-romantiska monumenten, en kyrka och ett bostadshus från 800-talet. När vi kom tillbaka och tagit igen oss en stund lagade vi lax och bakade rulltårta, mums!

Jag och Mamma i blåsten uppe vid "Cristo" ovanför Oviedo.

Söndag 13/4 - Vi fixade lite lunchmackor och hittade bussen till Covadonga. Vi gick runt en stund i byn och tittade på fin natur och häftiga byggnader, bl.a. ett kyrkorum inbyggt i berget, vattenfall och en fin park. Det var en väldigt häftig och gammal by/stad, dessvärre var det 12 m och inte 2 km till sjöarna som jag även hoppats på att kolla in. Istället fortsatte vi till den närbelägna staden Cangas de Onís där vi promenerade runt och tittade på gamla gränder, kyrkor och lite i souveniraffärer. Efter att ha ätit glass och matsäck och promenerat runt en stund hittar vi en gammal bro som jag vill fota, och då inser jag att min mobil är borta. Antingen har jag glömt den på trappan där vi åt glass eller så har någon snott den, men jag konstaterar snabbt att jag hoppas att det finns fina människor och att jag får tillbaka den. Väl tillbaka vid trappan ser jag att det ligger ett poliskontor och efter några minuter kommer 2 poliser och öppnar, jag anmäler den saknad och de konstaterar att den inte kommit in. När jag kommer ut möter jag en man med telefonen i högsta hugg som ska lämna in den till polisen eftersom det varit stängt när han försökt en stund tidigare. Tack snälla hjälpsamma människa som tog hand om och lämnade tillbaka min telefon!! När vi kommit hem, ätit och hunnit andas ut en stund kom PP!


Kyrkorum inbyggt i berget 

Kyrkan på toppen av Covadonga
"Mobil"-bron i Cangas de Onís

Måndag 14/4 - Vi gjorde frukostmackor och gick en kort sväng på stan innan det var dags att ta bussen till Aviles där vi hann gå ett kort varv och köpa lite frukt och juice inan nästa bus vidare till Fiskebyn Cudillero kom. Byn låg i en dalgång ner till vattnet och byggnaderna klättrade verkligen längst bersidorna. Den lilla staden var mysig och väldigt vacker, tack Irene för tipset. Det var en väldigt varm dag om än rätt blåsig. Vi fick fina vyer över både havet och Cudillero när vi gick upp på höjderna på båda sidorna om byn. När vi kom tillbaka hann vi med en kortare paus innan vi gick ut för att äta asturiansk mat i Sidra-kvarteret. Vi var trötta och hungriga och lät oss luras in på mer eller mindre första bästa ställe. Dock fick vi en servitör med ganska butter uppsyn som inte var jättepepp på att försöka kommunicera med turister som har massa konstiga matkrav. Vi fick iaf det vi ville tillslut och det kändes lite som att han mjuknade lite med tiden.

Cudillero






Tisdag 15/4 - Mamma åkte hem tidig morgon och efter att ha vinkat av henne fick jag sova några timmar till innan det var dags att gå upp på riktigt. Vi tog bussen till den närbelägna kuststaden Gijon och stranden. Även idag var vädret blåsigt men fint och relativt varmt. Vi mötte på Tuija på väg till Tyskland vid bsstationen och jag ringde Astrid som mötte upp oss vid stranden. PÅ eftermiddagen hjälpte hon oxå oss att hitta ett surfingställe, alla hade såklart siesta när vi tyckte att det var bra surfingtid. Vågorna var kanske lite väl stora för att prova och det fanns ingen lärare, men vi fick lite tips av kompisar till Astrid som var mer pro. Vi kanske inte kan kalla det att surfa, men vi fick iallafall prova lite, ligga och paddla för att sedan, "surfa"in till stranden (varierande på eller under brädan), det var kul att testa och väldigt uttröttande. Dock hade det varit kul med en lärare som efter en stund gav mer tips om hur man kan försöka kravla sig uppåt och vad man ska tänka på för att närma sig stående. Efter några timmars lek och några bottenkänningar lämnade vi tillbaka utrustningen och rörde oss tillbaka mot Oviedo, varma, solbrända, trötta och med mycket sand och salt i håret.

(här hoppas jag kunna komplettera med någon surfingbild)


Under de dagar jag hade besök här hade vi rätt bra Oviedoväder. Visst har det varit varmare här tidigare, men inte så mycket, och det har inte regnat alls under dessa dagar. Vi har hunnit med flera roliga dagsutflykter, testat lite lokal mat, helt enkelt fina och mysiga dagar.


Onsdag 16/4 - Upp 5, mot flygplatsen och Barcelona. Fram 9, lämna väskor, kolla in hamnen och en park. siesta, mat, kolla in gamla kvarteren gitarrkonsert.



Katedralen i Barcelona

Koncerthuset
På plats inför gitarrkoncert


Torsdag 17/4 - Väldigt varmt, dag: parc Güell. Middag: kanin/paella. Kväll: djungelbar sangria.
Parc Güell

Gaudis hem 1906-1925

Min kanin


Fredag 18/4 - Strand, indisk mat, promenad upp på berget Montjuïc.

Utsikt rån Montjuïc över Barcelona som aldrig verkar ta slut. 

Lördag 19/4. Lugn morgon. Eftermiddag: Sagrada familia.

Basilica de la Sagrada Familia

Det enorma "kyrkorummet"

En bit upp i Passion-tornet, det kändes förvånansvärt högt, vi var oförberedda på hur högt det var 



Väldigt obehaglig trappa ner, men hål rakt ner
hur långt som helst, vi tryckte oss mot väggen....

Söndag 20/4 - PP flög hem mot Sverige tidigt på morgonen, åkte från hostelet typ 5, och efter att ha vinkat av honom fick jag sova några timmar till. Sen vid 9 gick jag upp, åt frukost, packade det sista och åkte mot tågstationen. När jag gick mot tunnelbanan regnade det faktiskt ett lätt duggregn på mig, "stan gråter för att vi åker hem". På den stora tågstationen hade de säkerhetskontroll och olika gater, en för respektive spår. Vi fick sitta och vänta som i ett bås tilld det att tågen stod inne då dörren öppnades och en 2a biljett kontroll genomfördes. Det kändes precis som om det var en flygplats, säkerheten och kontrollerna förvånade mig, fast det var ju rätt praktiskt att slippa visa biljetten på tåget. Efter att sedan ha åkt tåg drygt 10 timmat var det väldigt skönt att komma hem och sen få sova i min säng.



Sammantaget har alltså påsklovet varit fantastisk bra! Jag är väldigt glad över besöken och de utflykter vi har gjort =) Vältillbaka började en intensiv pluggperiod till vilken jag kände att batterierna var laddade och energin fanns för nya tag, TACK! :D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar