24 maj 2014

Mitt bästa ögonblick i Spanien (hittills)

Det värdaste ögonblicket var under fältkursen jag var på i månadsskiftet april-maj. För lite bakgrundskännedom var vädret konstant över 30 grader, vilket var väldigt påfrestande och efter två dagar resulterade i att jag hade mer eller mindre konstant huvudvärk. Vi drack vatten och smorde in oss med solkräm nästan hela tiden, hettan blev man inte ens av med i skuggan (och under vissa genomgångar måste vi sitta i solen för att se det vi ska kolla på; olidligt!). Värmen under fältkursen överraskade mig verkligen, jag hade i och för sig blivit "varnad", men sol och värme såg jag bara fram emot!

En av dagarna efter att vi ätit upp lunchen, och i mitt fall även en svalkande glass, hade lärarna inte ens kommit in på varmrätten. Som av en händelse fanns det en sjö precis där, eller ja det var väl snarare en damm, vi insåg hursomhelst att vi därmed hade tid för ett dopp. En av grabbarna var på att bada, och några till följde med ner för att doppa fötterna. Det var kanske inte alltför rent vatten och inte jättebadvänligt men det fanns en mur precis i höjd med vattenytan och där man kunde ta sig i och upp. Jag och Rami hoppade i direkt och väl i vattnet var allt bara helt underbart! Omgiven av roliga människor i badet en varm och solig dag efter lunch följt av glass i södra Spanien, perfekt helt enkelt! Efter några minuter hoppade även Blás i, trots att han först hävdat att han inte kunde bada i shortsen, och sen kom ett gäng till ner och även Javi hoppade i. Efter kanske en halvtimme i vattnet var huvudet inte längre hett utan lagom, det var till och med behagligt att sitta i solen en liten stund precis efter badet.

Jag tror att en del av den extrema glädje jag kände berodde på att jag oroat mig lite inför fältkursen eftersom jag bara träffat två av de 15 studenterna tidigare och att föreläsarna i denna kurs verkar lite motsträviga. Men väl på fältkursen trivdes jag väldigt bra, och flera av dessa 15 studenter hade var lättare att umgås med än de jag tidigare läst med. Dock vill jag påpeka att detta var det momentant bästa ögonblicket hittills, glädjen bara sköljde över mig så fort jag kom i vattnet! Därmed inte sagt att detta sammantaget är det bästa som jag gjort eller varit med om under hela min vistelse här i Spanien. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar